FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/09/2019

Om någon är folkbokförd på fel adress kan detta anmälas till Skatteverket

Vad gör man om en hyresgäst flyttar och vägrar byta sin adress?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person ska folkbokföras på den fastighet där man är bosatt (6 § folkbokföringslag). Ifall man flyttar till en annan fastighet ska man anmäla detta inom en vecka efter flytten till Skatteverket (25 § folkbokföringslag). En hyresgäst som flyttar har alltså enligt lag en skyldighet att anmäla denna flytt till Skatteverket. Om hyresgästen i fråga inte gör detta är det möjligt att meddela skatteverket att personen inte längre bor på adressen. Detta kan man göra genom att antingen ringa Skatteupplysningen på telefonnummer 0771-567 567 eller använda Skatteverkets tjänst Tipsa om misstänkt fusk. Om man är i kontakt med hyresgästen är det så klart också möjligt att i första hand uppmana personen att själv anmäla sin flytt till Skatteverket.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare