Om möjligt att kräva personlig borgen när hyra ut en sak

Hej, om jag vill hyra ut en entreprenadmaskin är det möjligt att kräva personlig borgen från ett aktiebolag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till oss på Lawline!

Jag antar att du antingen (a) vill försäkra betalning av hyran eller (b) vill försäkra att du får ersättning för maskinen i fall den efter felaktig användning går sönder hos dem.

Det finns inget som hindrar dig att avtala om personlig borgen för en sådan framtida betalning/ersättning. Du skulle bara tillförsäkra dig att du får din betalning från någon. Se bara till att detta skrivs ned i ett avtal för att du senare enklare ska kunna framställa krav mot denna person som gått i personlig borgen, i fall aktiebolaget inte betalar i rätt tid (det blir alltså lättare att bevisa detta för exempelvis Kronofogdemyndigheten om du har allting nedskrivet på papper).

Ha en fortsatt bra dag!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare