FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/01/2019

Om mitt körkort blir indraget och jag ändå kör min bil, vad blir då ett ev. bötesbelopp?

Om mitt körkort blir indraget pga. glaukom och jag ändå kör min bil och blir stoppad i en vanlig poliskontroll utan annan förseelse, vad blir då ett ev. bötesbelopp? Jag har inget annat i straffregistret än en liten fortkörning för ca 15 år sedan. Årsinkomst 250.000

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar vad ett eventuellt bötesbelopp blir om du kör din bil trots indraget körkort. Jag utgår från att du ställer denna fråga av rent intresse och att detta inte är något du har tänkt att göra. Jag vill starkt avråda från att köra bil om ditt körkort blir indraget körkort på grund av en ögonsjukdom som glaukom. Om ditt körkort blir indraget är det ju av en anledning samt både för din egen och andras säkerhet i trafiken.

Straffet för olovlig körning är böter eller om brottet är grovt fängelse
Reglerna om detta finns i Trafikbrottslagen (TBL) och Brottsbalken (BrB). Att köra bil trots indraget körkort är att göra sig skyldig till brottet olovlig körning (TBL 3 §). Med tanke på att ditt körkort kan bli återkallat på grund av en sjukdom finns det till och med en risk att brottet bedöms som grov olovlig körning. Straffen för brotten är följande:
- olovlig körning: böter
- grov olovlig körning: fängelse i 14 dagar till högst sex månader

Om straffet blir böter blir bötesbeloppet ca 200 kr om dagen i 30-150 dagar
Du ska alltså dömas till böter, om du döms för olovlig körning av normalgraden. Då får du betala ett visst belopp i ett visst antal dagar till staten (BrB 25 kap. 2 §). Hur många dagar det blir beror på hur allvarligt domstolen anser att brottet är, men det ska vara lägst 30 och högst 150 dagar. Hur stort beloppet blir beror precis som du själv förstått på hur stor inkomst du har. Utifrån en årsinkomst på 250 000 kronor borde det bli ca 200 kronor om dagen. Det totala bötesbeloppet borde i så fall bli från ca 6 000 kronor (30 x 200 kr) till 30 000 kronor (150 x 200 kr). Om du har barn och make eller sambo som är ekonomiskt beroende av dig kan dock beloppet minskas.

Om brottet är grovt bör straffet bli villkorlig dom och böter med samma bötesbelopp
Du ska dömas till fängelse, om du döms för grov olovlig körning. Domstolen vill dock så långt det är möjligt undvika att frihetsberöva personer genom att placera dem på fängelseanstalter. Med tanke på att du tidigare inte har något annat i straffregistret än en liten fortkörning är det därför troligt att du får en villkorlig dom istället för fängelse (BrB 27 kap. 1 §). Detta innebär att du får en prövotid på två år då du ska sköta dig och inte begå fler brott. Begår du fler brott under prövotiden finns en risk att du får fängelse istället. Tillsammans med den villkorliga domen får du också böter (BrB 27 kap. 2 §). Hur många dagar du ska betala böter beror även här på hur allvarligt domstolen bedömer att brottet är och ska vara lägst 30 och högst 200 dagar. Det totala bötesbeloppet vid villkorlig dom kan alltså bli från 6 000 till 40 000 kronor.

Sammanfattning
- För olovlig körning ska du dömas till böter. Ett ev. bötesbelopp blir ca 200 kronor om dagen i 30-150 dagar.
- För grov olovlig körning ska du dömas till fängelse. Det är dock troligt att du istället får villkorlig dom och böter. Ett ev. bötesbelopp blir ca 200 kronor om dagen i 30-200 dagar.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare