Om meddelarfrihet i privata bolag där kommunen är delägare

Gäller meddelarfriheten i delägda kommunala bolag?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Meddelarfriheten är en del av det grundlagsstadgade meddelarskyddet och innebär att var och en har rätt att straffritt lämna uppgifter i vilket ämne som helst för publicering i de medier som omfattas av tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen. Detta skydd gäller, som huvudregel, mot det allmänna och inte mot privata arbetsgivare

Vissa privatanställda omfattas emellertid också av reglerna om meddelarskydd gentemot sina privata arbetsgivare, detta genom hänvisningar i offentlighets- och sekretesslagen(OSL). Bland annat så omfattas anställda, uppdragstagare och andra som deltar i verksamheten i aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar och stiftelser där kommuner utövar ett rättsligt bestämmande inflytande av meddelarskyddet. Detta framgår av OSL 2:3 samt 13:2. Vad rättsligt bestämmande inflytande innebär framgår av OSL 2:3 2st p.1-3. Ett exempel är när kommunen äger aktier i ett aktiebolag med mer än hälften av samtliga röster i bolaget.

Man får alltså titta på huruvida kommunen utövar ett rättsligt bestämmande inflytande över bolaget, isåfall föreligger meddelarfrihet för anställda, uppdragstagare och andra som deltar i verksamheten.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare