Om man hittat ny lokal innan uppsägningstiden gått ut?

Hej

Jag står i ett stall där vi har lokalhyra där ägaren har 9 månaders uppsägning och vi som hyresgäster har 3 vi vart uppsagda i mars och får då stå kvar till I december, jag undrar hur det är om jag har hittat annat stall att flytta till kan jag göra de närsom inom dom 9 månaderna eller måste jag säga upp platsen o vänta 3 månader?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uthyrning regleras i 12 kapitlet jordabalken och är en skyddslagstiftning till fördel för hyresgäster då de ses som den svagare parten. Dock måste parterna kunna förlita sig på att den avtalade uppsägningstiden för respektive part gäller vid eventuell uppsägning. Uppsägningstiden för lokaler är längre än för bostadslägenheter då det inte är lika stor omsättning på lokaler.

Eftersom din hyresvärd redan sagt upp avtalet kan du enligt avtalsrättsliga principer inte säga upp avtalet eftersom det inte längre finns något avtal att säga upp. Därav kan du inte komma runt att lämna stallet tidigare än december utan att oavsett betala tills december så länge ni inte kommer överens om annat. Hade du haft möjlighet att säga upp hyresavtalet som hyresgäst efter det att hyresvärden sagt upp avtalet hade hyresvärdar i praktiken aldrig kunnat nyttja den uppsägningstid som avtalats och det är ju en trygghet för dem genom en garanterad inkomst.

Jag hade istället gett dig rådet att först och främst vända dig till hyresvärden för att se om ni kan hitta någon kompromiss på kanske 6 månader. Om ni blivit uppsagda pga en annan anledning än att hyresvärden inte ska ta emot fler hyresgäster är kanske ett alternativ för er att hjälpa hyresvärden hitta en ny hyresgäst i utbyte så slutar ni betala så fort nya hyresgästen kan flytta in.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare