FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/06/2020

Om man beställt en vara som inte kommer, hur gör man för att få pengar tillbaka?

Hej

Jag har beställt en vara från ett företag den 4/5-20

Varan har fortfarande inte kommit och jag får ingen svar överhuvudtaget från företaget. Hur går man vidare för att kunna få tillbaka pengarna?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Hur kan du gå vidare för att få tillbaka dina pengar?
Mitt första tips är att fortsätta försöka få tag i företaget du köpte varan av. Får du fortsatt inte tag på dem är mitt första förslag att du vänder dig till hallå konsument, din kommunala konsumentvägledning eller konsumentverket. Konsumentverket är t.ex. en myndighet där du kan få råd och stöd för hur du ska gå vidare i frågan.

Du kan också testa att göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). De är också en myndighet som fattar beslut om hur en tvist ska lösas. Deras beslut är inte bindande utan snarare en rekommendation. Däremot brukar företag normalt sett följa ARN:s rekommendationer då det bl.a. publiceras listor på företag som inte följer deras beslut.

Till sist finns möjligheten att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten vilket kommer sätta press på företaget. Ansökningsavgiften är 900 kr. Eftersom jag inte vet hur mycket pengar kostade kan jag inte ge dig ett svar på huruvida du tjänar något på att skicka in en ansökan eller inte. Men det är värt att tänka på innan du väljer att ta det till tingsrätten.

Hoppas du fått svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare