Om man är 19 år och ska ta körkort. Kan han då ta en trafikförsäkring på bilen han ska stå som ägare på?

Frågan gäller min son

Om man är 19 år och ska ta körkort. Kan han då ta en trafikförsäkring på bilen han ska stå som ägare på? Eller måste han minst ha halvförsäkrat? Eftersom han ej har körkort.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar alltså om din son på 19 år kan ta en trafikförsäkring på bilen han ska stå som ägare på. Det korta svaret på din fråga är: Ja.

Din son får stå som ägare på bilen eftersom han är myndig. Som ägare är det också han som ska teckna trafikförsäkringen. Trafikförsäkringen är alltså inte beroende av om din son har körkort eller inte utan det som är viktigt är att han är myndig. Det reglerna grundar sig i är att se till att kostnader för bilen faktiskt betalas, som trafikförsäkring samt skatter och avgifter. Det anses lämpligt att det just är en myndig person som har detta betalningsansvar.

Din son måste alltså inte även ha en halvförsäkring bara på grund av att han inte har körkort. Vad som kan vara bra att veta är dock att försäkringen kan bli dyrare just på grund av att din son inte har körkort.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare