Om makar och solidariskt betalningsansvar

Hej. För ett tag sedan lånade jag ut pengar till en man, enkelt skuldbrev skrevs. Mannen varv då gift och då lånet var personligt fanns möjligheten för båda parterna i äktenskapet dra nytta av lånet. Parterna är nu skiljda men någon bodelning har inte gjorts. Vem av parterna är betalningsansvarig för lånet? Båda med 50% vardera eller är dom solidariskt ansvariga tills dess bodelning gjorts.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom skuldebrevet är utfärdat endast av mannen så är han den ende som är betalningsansvarig, såvida inte hans exmaka har gått i borgen eller har ställt säkerhet för lånet. Detta gäller oavsett om han fortfarande vore gift eller inte eller om bodelning har gjorts eller inte, med hänseende till att varje make svarar för sina egna skulder. Detta framgår av Äktenskapsbalk (1987:230) 1:3.

Om skuldebrevet hade varit utfärdat av både mannen och hans exmaka så hade deras ansvar varit solidariskt. Det innebär att du hade kunnat kräva betalning av vem som helst av de två på hela prestationen (Lag (1936:81) om skuldebrev 2 § första stycket).

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare