Om jag tackar ja till ett sommarjobb, kan jag då säga upp det avtalet om jag får ett annat sommarjobb jag hellre vill ha?

Hej,Jag håller just nu på och söker sommarjobb. Om jag skulle tacka ja till ett sommarjobb, men sedan få ett annat sommarjobb som jag hellre vill ha - kan jag då tacka nej till det första? Gäller vanlig uppsägningstid då från den dagen jag tackar nej, eller från dagen jag skulle ha börjat jobbet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om anställningsavtal och uppsägning finner du i Lagen om anställningsskydd (LAS).

Det finns inget skriftlighetskrav för anställningsavtal, vilket innebär att även ett muntligt avtal mellan dig och en arbetsgivare är bindande.

Ett sommarjobb är en tidsbegränsad anställning (5 § LAS). En tidsbegränsad anställning upphör vid anställningens utgång och kan inte sägas upp i förtid om det inte har avtalats (4 § andra stycket LAS). Det innebär att om du tackar ja till ett sommarjobb och ni inte har kommit överens eller skrivit in i ditt anställningsavtal att anställningen kan sägas upp i förtid så är både du och arbetsgivaren bundna av anställningsavtalet fram tills det slutdatum för arbetet som ni avtalat om.
Tackar du ja till ett sommarjobb är det därför ofta komplicerat att försöka komma ifrån avtalet sen om du får ett annat jobb som du hellre vill ha, om ni inte har avtalat om att uppsägning kan ske.

Om det däremot är så att ni avtalar om att uppsägning kan ske under anställningstiden gång så är minsta uppsägningstiden 1 månad enligt LAS (11 § LAS). Uppsägningstidens längd kan variera beroende på vad som står i ditt anställningsavtal och om arbetsplatsen har kollektivavtal.
Uppsägningstiden börjar löpa från den dag du säger upp dig.

Jag hoppas att du har fått hjälp med din fråga och önskar dig lycka till med jobbsökandet!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare