FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/05/2018

Om jag har ett indraget körkort och trots det kör bil, vad kan jag dömas till för brott då?

om jag har en indragen körkort pga rattfylleri och jag kör bil (nyktert). ´, vad får jag straff för det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om olovlig körning och regleras i lag om straff för vissa trafikbrott (TBL). Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilket brott som blir aktuellt om du kör bil trots ditt indragna körkort och vilken påföljd (vilket straff) du i sådana fall kan dömas till.

Om du kör bil med indraget körkort så gör du dig skyldig till olovlig körning (TBL 3 §), vilket är brottsligt. Den påföljd som du kan dömas till om du begår detta brott är böter.

För att sammanfatta, så får du inte köra bil med ditt indragna körkort eftersom du då gör dig skyldig till brottet olovlig körning, vilket kan leda till böter.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare