Om jag har ensam vårdnad, ska jag bidra till den andra föräldern?

Hej. Jag har två frågor.

Jag har ensam vårdnad om våran son och han bor hos mig men har umgänge med sin pappa. Ska jag betala hälften för saker som pappan ska ha hemma hos sig som till exempel säng och bilstol eller ska han stå för det själv?

Och hur blir det med dagisavgiften då han går 15-timmars under dom dagar då pappan inte har umgänge?

Jag har endast föräldrapenning på ca 5000kr/mån och sonens pappa får lön på ca 25000kr/mån. Hur blir det då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till lawline!

Vårdnadsfrågor behandlas i föräldrabalken. (FB)

När det gäller ensam vårdnad som du har så ska den andra föräldern betala underhållsbidrag, detta kan antingen bestämmas genom avtal mellan er två föräldrar eller genom dom från domstol. (Kap. 7 1-2 § FB)

Så i detta fall skulle pappan behöva betala underhållsbidrag till dig. Du kan beräkna detta på försäkringskassan hemsida här!

Så för att sammanfatta. Det är du som har ensam vårdnad, alltså du som är berättigad till underhåll och du har ingen skyldighet att betala för säng eller liknande hos pappans ställe. Detta bidrag ska då täcka dagisavgiften också.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare