FrågaOFFENTLIG RÄTT25/05/2019

Om jag har bott utomlands med min hustru i mer än två år, är det enklare för henne att få uppehållstillstånd i Sverige?

Hej,

Om jag har bott utomlands med min hustru i mer än två år, är det enklare för henne att få uppehållstillstånd i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?
Frågan gäller om det är till fördel vid ansökan om uppehållstillstånd att par bott tillsammans.

Utredning:
I fråga om uppehållstillstånd är utlänningslagen (2005:716) (UtlL) och för närvarande även lag (2016:752) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige (BegrL). Den sistnämnda lagen kallas även för den tillfälliga lagen då den är tidsbegränsad och gäller fram till 2019-07-20 om den inte förlängs. Notera att reglerna eventuellt kan komma att ändras efter angivet datum.

Uppehållstillstånd på grund av anknytning är relevant i detta fallet. Denna typ av uppehållstillstånd handlar om familjerelaterad invandring och anhöriginvandring. Av frågan framgår det att ni är makar. Kärnfamiljen anses vara särskilt skyddsvärd inom migrationsrätten.

Utgångspunkten är att uppehållstillstånd ska beviljas för makar (5 kap. 3 § 1 st 1 p. UtlL). Familjemedlemmen i Sverige har svenskt medborgarskap, permanent uppehållstillstånd, permanent uppehållsrätt eller permanens uppehållskort. Dock uppställs det några undantag i lag, sk vägransgrunder, ex. om sökande gjort sig skyldig till brottslighet eller brottslighet i förening med annan misskötsamhet, om oriktiga uppgiftet medvetet har lämnats eller omständigheter medvetet förtigits, skenförhållanden (5 kap. 17-17b UtlL).

Hur går prövningen till?
Först och främst ska identiteten vara klarlagd, dvs namn, ålder och medborgarskap. Först därefter kan själva relationen eller anknytningen bedömas. Det görs en muntlig utredning på ambassad eller migrationsverket. Sökanden av uppehållstillståndet har bevisbördan för att det finns civilrättsligt giltigt äktenskap. Då det är ett civilrättsligt giltigt äktenskap råder en presumtion för att den sökande ska beviljas uppehållstillstånd i Sverige. Migrationsverket får ta del av allt material samt jämföra ditt och hennes svar med varandra. Vid eventuell misstanke har Migrationsverket bevisbördan för att det skulle röra sig om ett skenäktenskap. Den bedömningen görs utifrån objektiva grunder. Migrationsverket ska påvisa en eller flera konkreta omständigheter som typiskt sett är ägnade att ifrågasätta syftet med äktenskapet (MIG 2007:60). Exempel på sådana omständigheter skulle kunna vara:

- ni inte lever tillsammans,

- inte träffats före äktenskapet,

- misstar sig om varandras personuppgifter, de omständigheter under vilka ni lärde känna varandra eller andra viktiga förhållanden av personlig karaktär, eller

- att ni inte talar ett språk som ni våda förstår, dvs. kommunikationen mellan er och att ni förstår varandra är viktig i bedömningen.

Alltså är det till fördel för din hustru att ni har bott tillsammans (se första punkten i listan).

Övrig information som kan vara bra att tänka på i prövning av uppehållstillstånd:

I Sverige gäller för närvarande den sk. tillfälliga lagen. Huruvida den tillfälliga lagen kommer att förlängas eller upphöra i sommar är inte beslutat i Riksdagen än. Men i det fall den tillfälliga lagen förlängs innebär den vissa begränsningar som beror på vilken status du har som är sk. anknytningsperson, dvs. den person som din hustru åberopar som anhörig i sin ansökan om uppehållstillstånd. I det fall den tillfälliga lagen förlängs kan det innebära en del ändringar i lagen också. Det som gäller i skrivande stund, dvs den 25 maj är följande:

- Om du som är anknytningsperson är svensk medborgare kan återförening ske både med kärnfamiljen respektive personer utanför kärnfamiljen. Dessa har alltså möjlighet att beviljas uppehållstillstånd.

- Om du som är anknytningsperson är flykting kan återförening med familj ske, men inte med personer utanför kärnfamiljen. Anknytningspersonen ska bedömas ha välgrundade utsikter att beviljas permanent uppehållstillstånd för att kunna ta hit kärnfamiljen.

- Om anknytningspersonen är sk. alternativt skyddsbehövande, dvs. om den huvudsakliga anledningen till ditt uppehållstillstånd är väpnad konflikt, då är det högst begränsade möjligheter till familjeåterförening. Det innebär att kärnfamiljen eller andra familjemedlemmar till en person som är alternativt skyddsbehövande enligt den tillfälliga lagen inte ska beviljas uppehållstillstånd på grund av anknytning. Då gäller att i det fall det skulle strida mot svenskt konventionsåtagande att inte bevilja uppshållstillstånd ska uppbehållstillstånd beviljas (13 § BegrL).

Försörjningskrav:

Vidare kan noteras att den ovan nämnda tillfälliga lagen begränsar rätten till uppehållstillstånd på grund av anknytning ytterligare genom att ställa ett försörjningskrav. Anknytningspersonen, du, måste kunna försörja sig själv och sökanden, din hustru, samt ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er båda (9 § BegrL). Om anknytningspersonen har beviljats uppehållstillstånd som flykting eller alternativt skyddsbehövande eller förklarats vara flykting eller alternativt skyddsbehövande gäller försörjningskravet endast om sökanden och anknytningspersonen inte har sammanbott utomlands under en längre tid och det inte heller på annat sätt står klart att förhållandet är väl etablerat. Alltså i det fall du har beviljats uppehållstillstånd som flykting eller alternativt skyddsbehövande är det även här till fördel för er hustru att ni har sammanbott under en längre tid utomlands.

Ansökan ska göras i hemlandet:
Huvudregeln är att ansökan ska göras och beviljas före inresa (5:18 1st UtlL). I praktiken sker detta på någon av Sveriges ambassader eller ambassad som Sverige samarbetar med.

Slutsats

Kärnfamiljen anses vara särskilt skyddsvärd inom migrationsrätten. Det är till fördel för er hustru att ni har bott tillsammans. Det är nämligen en av omständigheterna som Migrationsverket ska ta hänsyn till i sin bedömning av om äktenskapet verkar trovärdigt och prövningen av uppehållstillstånd.

Som nämndes ovan, är det inte fastställt än i vilken omfattning som övriga krav kan komma att ställas i och med att den tillfälliga lagen antingen kommer att upphöra och förlängas. Den tillfälliga lagen innebär bl a ett försörjningskrav samt påverkar i vilken utsträckning den sökande kan återförenas med sin familj vilket beror på vilken status du som är anknytningsperson har.

För att få mer information råder jag er att läsa vidare på Migrationsverkets hemsida vad som gäller avseende uppehållstillstånd för att flytta till make/maka i Sverige:
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo.html och,
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/For-dig-som-ar-anhorig-i-Sverige.html.

Vid fler frågor kan ni även kontakta Migrationsverket: https://www.migrationsverket.se/Kontakta-oss.html

Hoppas mitt svar var till vägledning. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Cornelia IsacsonRådgivare