Om jag försöker stjäla en bil och orsakar skador på bilen, behöver jag betala för skadorna?

Ifall jag knäckt låset på en bil och ”snott” den och sedan blir jagad av polisen och krockar så hela bilen förstörs. Kommer jag behöva betala något för skadorna på bilen eller kommer jag bara behöva betala eventuella böter osv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av brottsbalken (BrB) och skadeståndslagen (SkL).

Kommer du behöva betala skadorna på bilen?

Ja, med absolut största sannolikhet kommer du behöva betala skadorna på bilen. Nedan kommer jag att förklara varför.

Av omständigheterna verkar det som att du har försökt begå stöld av ett fordon, men när polisen jagade dig så misslyckades du med stölden. Du har helt enkelt försökt att olovligen ta vad som tillhört någon med uppsåt att tillägna dig det. Det var en tillfällig omständighet att polisen såg din gärning och kunde stoppa dig från gärningen, det vill säga att faran blev utesluten på grund av detta. Enligt NJA 1972 s. 323 så ska bilstöld, särskilt när bilstölden innefattar skadegörelse, anses vara grov stöld. Därmed verkar det utifrån omständigheterna vara så att din gärning är att betrakta som försök till grov stöld (8:4 BrB, 8:12 BrB och 23:1 BrB).

Du har vid stölden försökt fly från polisen och har därmed av vårdslöshet orsakat sakskada. Istället för att stanna när polisen försökte nå dig så flydde du och orsakade skador på bilen, vilket med störst sannolikhet anses vara vårdslöst handlande. I och med att du har handlat vårdslöst och orsakat en sakskada, kan du behöva betala för skadorna på bilen (2:1 SkL). Att du kan behöva betala skadestånd för skadorna på bilen hindrar inte att du kan få andra påföljder för ditt brott.

Kommer du behöva betala eventuella böter?

Vilket straff som du kan tänkas få för handlingen är svårt för mig att besvara. Gällande fängelse, är straffskalan för grov stöld minst sex månader och högst sex år fängelse (8:4 BrB). Däremot kan massor av omständigheter påverka vilken påföljd som en domstol tycker är rimlig.

Som du nämner, är böter en sorts påföljd som kan tänkas bli aktuell (se 25 kap BrB). Annars finns det fler former av påföljder som du kan hitta information om i 25-38 kap BrB.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare