FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis15/04/2020

Om jag döms för rattfylla och ringa narkotikabrott, kommer jag få behålla mina vapenlicenser?

Hej har en fråga om vapenlicens och narkotika.

Jag fick nyss veta att jag kommer åka på rattfylla med tch i blodet samt ringa narkotikabrott. Detta är första gången jag åker dit på ett brott. Är sedan tidigare ostraffad. Men till frågan jag har vapenlicenser. Vapnena hämtade dom dagen efter för förvaring hos polismyndigheten. Men finns det någon chans att jag kan få behålla dom? Har själv fixat så jag börjat tolvsteg för att få behålla jobb och annat. Vilket jag också lyckades göra vilket känns skönt. Har ju inget beroende.

Har läst flera som fått behålla licenser av olika anledningar vid mindrs brott och engångsföreteelse.

Hur är chanserna?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag hänvisa till vapenlagen.

I 6 kapitlet 1 § punkt a vapenlagen finns bestämmelsen att Polismyndigheten kan återkalla en vapenlicens om den som har licensen visar sig vara olämplig att inneha skjutvapen. Om du anses vara olämplig att inneha skjutvapen kan alltså Polismyndigheten återkalla din licens.

Olämplighetsbedömning

Vad innebär det då att vara olämplig att inneha skjutvapen? Jo, olämplighet att inneha vapen kan bland annat föreligga om vapnet används i samband med ett brott eller om vapnet hanteras oaktsamt i samband med jakt. Detta blir inte relevant i ditt fall eftersom du inte använt vapnet i samband med dina begångna brott (rattfylla och det ringa narkotikabrott).

Det är dock så att det även kan anses olämpligt att inneha vapen om olämpligheten visar sig på annat sätt, t.ex. om man begår allvarliga brott eller om man på annat sätt brister i omdöme och pålitlighet. Detta är dock en bedömning som görs i varje enskilt fall, varför det är svårt att svara på om du skulle falla under denna bestämmelse.

För att ändå försöka svara på din fråga om hur dina chanser ser ut att få behålla dina vapenlicenser så vill jag hänvisa till ett rättsfall (RÅ 1983 2:99 I) där en person dömdes till fängelse i två månader för rattfylleri och smitning från olycksplats. I detta fall hade gärningspersonen alkohol i blodet och körde på en person med sin bil för att sedan köra från platsen utan att undersöka hur det gick för personen som blev påkörd. När frågan om gärningspersonen skulle få behålla sina jaktlicenser så kom regeringsrätten fram till att det inte fanns något som pekade på att de brott som gärningspersonen begått skulle innebära att personen inte kommer hantera sina vapen på ett omdömesfullt sätt. Gärningspersonen fick i detta fall alltså behålla sina vapenlicenser trots att personen dömts för rattfylleri och smitning från olycksplats.

Slutsats

Eftersom det görs en bedömning i varje enskilt fall om en person är lämplig att behålla sina vapenlicenser eller inte så är det svårt för mig att svara på hur det kommer gå i ditt fall. Min uppfattning är dock att det är osannolikt att du kommer bli av med licenserna eftersom du inte använt vapen i samband med brotten, du är tidigare ostraffad och det utifrån de omständigheter som du beskrivit i din fråga inte verkar som att du inte kommer använda dina vapen med omdöme och ansvar bara för att du kört rattfull en gång.

Skulle dock beslutet fattas att du inte får behålla dina vapenlicenser har du möjlighet att överklaga beslutet enligt 10 kapitlet 1 § vapenlagen.

Hoppas svaret har varit till hjälp och har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Sanna WallRådgivare