FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/11/2018

Om jag åker fast för olovlig körning, får bilägaren veta något då?

Hejsan. Jag blev i förra veckan dömd för olovlig körning och fick 30 dagsböter. Eftersom det inte var min bil så är min fråga om bilägaren kommer få reda på det om hen inte redan vet det? Om de får något brev hem eller blir skyldiga till något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Kommer bilägaren att få reda på att du nyttjat bilen?
Du har dömts till olovlig körning enligt 3 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Enligt den paragrafen framkommer inte att bilägaren ska meddelas vid det fall någon fälls då den nyttjar bilägarens bil. Det är dock viktigt att du har med dig att domen är offentlig och att bilägaren lätt kan hitta domen och läsa den, där det kan framkomma vilken bil som varit aktuell.

Blir bilägaren skyldig till något?
Enligt den paragraf du dömts, kommer bilägaren inte att dömas enligt samma paragraf. Jag har även svårt att se om att skulle ha gjort sig skyldiga till ett annat brott, för att utreda det skulle ytterligare information behövas. Men enligt informationen ovan skulle jag påstå att de inte är skyldiga till ett brott.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare