FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/12/2018

Om internationell adoption och medborgarskap för adoptionsföräldrarna

Hej!

Jag och min fru vill adoptera ett barn från Serbien. Vi är båda serbiska medborgare men bor i Sverige i snart 20år. Vi har inte svenskt medborgarskap (aldrig gjort en ansökan). Hur går vi tillväga och vilka lagar följer vi (serbiska eller svenska)? Måste vi bli svenska medborgare för att kunna adoptera?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

För att kunna adoptera ett barn måste man bara vara över 18 år, enligt 4 kap. 5 § föräldrabalken, men något krav på att ni behöver vara svenska medborgare finns inte. Däremot måste ni vara bosatta i Sverige.

Om det barnet som ni vill adoptera är ett barn ni känner, t.ex. barn till en släkting, kan man adoptera utan förmedling av en adoptionsorganisation. Detta kallas enskild adoption. Innan barnet lämnar ursprungslandet vid enskild adoption ska dock Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd, MFoF, pröva om adoptionen kan genomföras. När detta har skett ska tingsrätten efter ansökan besluta om själva adoptionen. På MFoF:s. hemsida kan ni hitta mer information om enskilda adoptioner.

I övrigt är internationella adoptioner ett väldigt reglerat område och det finns mycket information på MFoF:s hemsida om hur internationella adoptioner går till.

Det som kan uppmärksammas är också att det är barnets bästa som alltid går först vid adoptionsförfaranden, enligt 4 kap. 1 § föräldrabalken, det är förenat med stora juridiska kostnader och kan ta lång tid innan hela förfarandet är över. Adoptionsförfarandet kommer alltså att ställa väldigt höga krav på er, vilket ni bör förbereda er för.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare