Om hundägare som skadat min hund ej vill betala för kostnaderna?

Hej jag lämnade min hund som var två år hemma hos någon som har en hund dagis den 13/1 kl 18:00 i Mariefred för vi skulle åka till Spanien,den 15/1 ringer hon och säger att hon tog våran hund till kliniken för att den hade blivit biten av en annan hund och några timmar efter händelsen ringer kliniken till mig för att meddela att dem måste avlida vår hund på grund av skador,familjen är förkrossad mina barn har mardrömmar och vill inte bo kvar i huset för dem blir påmind av våran hund allt kosnad blev upp till 15 tusen kronor och min försäkring betalade runt 8 tusen resterande betalade jag, hund ägaren har inte betalat något fram tills idag hon säger att allt ska gå via min försäkring, min fråga är ska hon inte stå för nåt? Mina barn är förkrossad och saknar väldigt mycket sin hund våran semester blev förstörd och nu måste vi flytta för mina barn vill inte bo kvar i samma hus kan ni ge mig några råd för allt den här känns fel

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För hundar gäller ett så kallat strikt skadeståndsansvar, detta betyder att även om en hundägare gjort allt för att undvika att dennes hund ska skada någon annan hund eller människa, så blir ägaren skadeståndsansvarig, 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter. Detta innebär att även om hundägaren till hunden som skadade din hund inte anser sig varit oansvarig så kommer ägaren fortfarande vara skadeståndsskyldig. Jag hade gett dig rådet att spara all dokumentation; kvitton och journaler för vetrinärbesök, bilder på skadorna på din hund, kvitto på mediciner och resor.

Eftersom du skriver att den andra hundägaren motsätter sig tolkar jag det som att du vet vem den andra hundägaren har, att ni bytt kontaktuppgifter eller lyckats ta reda på det. Som du beskriver det motsätter sig hundägaren att ni ska lösa det genom era försäkringsbolag så hade gett dig rådet att anlita en jurist för att få hjälp med att skapa en dialog mellan ägarna eftersom den andra ägaren har en skadeståndsskyldighet för era kostnader. Ibland kan det hjälpa om någon annan påtalar hur det ligger till och vad konsekvensen av att inte följa det kan bli. Sista utvägen blir att vända sig till tingsrätten med stämningsansökan beroende på vad för kostnader du haft för skadorna, även det kan juristen hjälpa dig med.

Hoppas detta var svar på din fråga

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare