Om halvsyskons rätt att taga arv

X får reda på att hon har en halvsyster som precis dött, halvsysterna har inga släktingar. Halvsystern har testamenterat bort allt till en annan person. Har X som ända släkting rätt att överklaga testamentet. Kan tillägga att varken x eller halvsystern kände till varandra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till rätten till arv enligt lag så regleras den i Ärvdabalken (ÄB).

I första arvsklassen finns arvslåtarens avkomlingar (bröstarvingar) och de är de som ärver först, 2 kap. 1 § ÄB (om inte arvslåtaren är gift med avkomlingarnas andra förälder och denne är vid liv, då ärver den personen före avkomlingarna, 3 kap. 1 § ÄB). Om det inte finns några barn eller maka/make till arvslåtaren så är det arvslåtarens föräldrar och deras barn (arvslåtarens hel- och halvsyskon) som har rätt att taga arv 2 kap. 2 § ÄB. Förutsatt att arvslåtaren varken har barn, maka/make eller föräldrar vid liv så har därmed hel- och/eller halvsyskon rätt till hela arvet.

Det är däremot upp till var och en att själv bestämma vad denne vill göra med sin egendom efter sin död, och det står därmed arvslåtaren fritt (när denne är i livet) att testamentera bort hela sin egendom (såvida den inte har barn, eftersom barnen har rätt till sin laglott) 9 kap. 1 § ÄB.

Svaret på din fråga blir därför att X endast har rätt till arv från sin halvsyster om halvsystern inte testamenterat bort egendomen. Man kan dock begära jämkning av testamentet om testamentet innehåller några formella fel (att det inte upprättats på rätt sätt), så som t.ex. om det upprättats utan vittnen eller om vittnena varit jäviga så att säga, men av din fråga så framkommer inte att det skulle finnas några sådana omständigheter. Utgångspunkten är därmed att testatorns vilja som den kommit till uttryck genom testamente ska respekteras.

Hoppas att du fick svar på din fråga, om inte så är du välkommen att komma in med en ny.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare