FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt04/10/2018

Om förlikningserbjudandets natur

Hej! Har i likhet med många andra fått ett kravbrev med Förlikningserbjudande från Njord Law Firm avseende påstådd nedladdning av upphovsrättligt skyddat material. Har nu bestridit kravet i avvaktande av utvecklingen i ärendet. Min fråga lyder: Sätter jag mig i en sämre sits med ett bestridande om ärendet dras vidare och t.ex. inte kan betala förlikningsbeloppet om domstolsförhandling bestämts? Erhålls automatiskt ev. skadeståndsbelopp och rättegångskostnader om rättsprocess inleds (och att jag i så fall riskerar att förlora densamma)?

Mvh Martin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att det ska vara någon mening med att över huvud taget erbjuda förlikning måste erbjudandet vara attraktivt på så sätt att det vore fördelaktigare för den erbjudandet riktar sig till att acceptera det, än att riskera förlusten i domstol. Jag vet inte vilken summa Njord kräver i förlikning av dig, det brukar ligga på runt fem till nio tusen kr. Det är oklart vad ersättningen för upphovsrättsintrånget kan uppgå till, eftersom – mig veterligen – ingen ännu blivit dömd för det i ett sådant här ärende. Frågan om du alltså sätter dig i en sämre sits genom ditt bestridande har alltså inget givet svar. Jag vågar dock påstå att, för det fall du skulle förlora i domstol, dina samlade kostnader för detta skulle komma att uppgå till mer än den summan Njord kräver i sitt erbjudande.

Jag vill dock ändå nämna, att ovanstående egentligen är ett ganska svagt argument för att acceptera förlikningen. En accept i detta fall skulle ju innebära att man viker sig för Njords vilja, trots att det inte alls är säkert att man i slutändan hade varit tvungen till det. Jag har tidigare rått frågeställare att bestrida dylika förlikningserbjudanden, och till dess att vi börjar se fällande domar står jag fast vid denna uppfattning. De flesta av mina kollegor skulle säkerligen stämma in i denna uppfattning.

Inget i processen sker "automatiskt". Ersättningsskyldighet och åläggande att betala motpartens rättegångskostnader uppstår om du förlorar målet, aldrig annars.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare