Om ena sambon har investerat pengar i partnerns fastighet

Jag undrar hur det fungerar när man är sambo o den ene äger en fastighet o den andre betalar en summa pengar i månaden för att täcka kostnader kring denna fastighet, ska man göra så? Jag tänker att den ene har ju egentligen inget med fastigheten att göra mer än ha ett tak över huvudet o vara inneboende. Lite luddig fråga kanske, men hur fungerar det rent lagligt om man har det så??

Mvh Pernilla

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom den ena sambon inte äger fastigheten rent civilrättsligt eller sakrättligt behöver den sambon egentligen inte täcka de kostnaderna som har med fastigheten att göra. Det tillkommer på fastighetsägaren. Om du är inneboende har du endast en nyttjanderätt till en andel av fastigheten, om du har ett hyresavtal. Det kan dock finnas en dold samäganderätt i fastigheten, vilket innebär att sambon har rätt till en värdeandel i t.ex. en fastighet trots att denne inte på pappret står som ägare till fastigheten. För att detta ska vara aktuellt krävs det att tre rekvisit är uppfyllda:

- Egendomen ska ha förvärvats för gemensamt bruk

- Sambon som inte står som ägare på pappret för egendomen måste ha lämnat ett ekonomiskt bidrag vid köpet -- Det måste ha funnits en gemensam partsavsikt mellan samborna att egendomen var avsedd att ägas gemensamt

För att dold samäganderätt ska vara aktuellt ska den ena sambon ha lämnat ett ekonomiskt bidrag vid köpet av fastigheten. Alltså tar man bara hänsyn till de förhållanderna som förelåg vid köpets tidpunkt. Det som har inträffat efter köpet påverkar inte bedömningen om dold samäganderätt föreligger. Om ena sambon har investerat pengar i fastigheten efter att köpet har gjorts, kan det inte bli fråga om dold samäganderätt. Därför är det viktigt att den som lägger pengar på sin sambos fastighet, som inte är samboegendom, upprättar ett skuldebrev för att kunna kräva ersättning om förhållandet tar slut.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare