FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll01/10/2014

Om ena föräldern inte betalar underhållet

Jag har problem med mitt ex. Han har slutat betala underhåll denna månad. Han har hög inkomst 33000 efter skatt Jag studerar så jag har ut 12000kr med lån. Vi har 2 gemensamma barn på 15 och 17 år. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I Socialförsäkringsbalkens 18 kapitel finns reglerna om sk underhållsstöd. Där finns också de lagrum som gör det möjligt att lösa sådana här situationer via Försäkringskassan.

Du skriver inget om barnen bor endast hos dig eller om boendet är delat, men om barnen bara bor hos dig, pappan är underhållsskyldig och han inte betalar kan du få underhållsstöd från Försäkringskassan med som mest 1273 kr per barn och månad (18 kap. 20 §). Pappan blir då istället betalningsskyldig till Försäkringskassan, så han slipper inte sitt betalningsansvar (19 kap. 2 §). Även om han inte betalar in till Försäkringskassan, så kommer de ändå att betala ut underhållsstödet till dig och istället får pappan en skuld hos dem.

Om ni istället har delat boende och barnen bor växelvis hos den ena eller den andra kan en förälder med låga inkomster ändå få underhållsstöd, för två barn är gränsen för att få underhållsstöd om du tjänar under 222 306 kr per år. Hur mycket underhållsstöd du kan få vid växelvist boende beror på hur boendet är fördelat, men är det ungefär 50/50 är maximala underhållsstödet 636 kr per barn och månad (18 kap. 25 §).

För att få underhållsstöd måste du ansöka om det hos Försäkringskassan, på deras hemsida finns blanketter och instruktioner. När du ansöker kan du få underhållsstöd utbetalt för högst en månad bakåt i tiden enligt 18 kap. 13 § Socialförsäkringsbalken, så det kan vara bra att ansöka så fort som möjligt. Här och här kan du läsa mer om och ansöka om underhållsstöd på Försäkringskassans hemsida.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare