FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/10/2018

Om en person visar en bild på instagram eller Facebook på sin telefon och en annan person trycker på gillaknappen, är det ett brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kort svara på din fråga: Nej, det är inte ett brott för en annan person att trycka på gillaknappen om en person visar en bild på Instagram eller Facebook.

Regler om vad som är brott finns i Brottsbalken (BrB) och det finns idag inga regler som kan klassificera det du frågat om som ett brott. Vad som däremot är brott är t.ex. att läsa någons sms utan tillåtelse, så kallat dataintrång, (BrB 4 kap. 9 c §) eller att utan tillåtelse ta någons telefon och/eller använda den men utan att stjäla den, så kallat egenmäktigt förfarande (BrB 8 kap. 8 §).

Det är såklart inte särskilt schysst att gilla en bild på någon annans telefon om denne inte vill det. Även om det både på Instagram och Facebook går att "ta tillbaka" att personen gillat bilden kanske det kan vara jobbigt att veta att personen som lagt upp bilden har sett att den gillats. Men det är alltså inget brott.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare