Om en närstående nyttjar en bostadsrätt anses det som en andrahandsupplåtelse?

Hej Jag undrar om ens kusin tex kan bo i min bostadsrätt under några månader då jag är utomlands!? Han bor där gratis och jag betalar hyran pga att jag har en katt som måste stanna hemma! Jag behöver i princip en kattvakt som får gratis boende! Mvh Maria

Lawline svarar

Hej Maria,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 7:10 första stycket bostadsrättslagen talas det om att det krävs bostadsrättsföreningens samtycke för andrahandsupplåtelser för självständigt brukande. Begreppet självständigt brukande är inte beroende av om bostadsrättsinnehavaren får en hyra för andrahandsupplåtelsens eller inte. Men istället om innehavaren har överlämnat dispositionsrätten till hyresgästen i fråga och därmed inte längre har kontroll över lägenheten (Se HD:s domskäl i NJA 2001 s. 241).

Enligt min mening överensstämmer din fråga ganska väl med omständigheterna för andrahandsupplåtelse, då du överlämnar kontrollen till lägenheten till din kusin som kommer att ha tillgång till lägenheten i några månader. Det torde därför anses som en andrahandsupplåtelse. Min rekommendation är att du ansöker om tillstånd av bostadsrättsföreningens styrelse för att upplåta lägenheten. På så sätt är du på den säkra sidan.

Skulle det mot förmodan vara så att styrelsen nekar din ansökan, kan du fortfarande upplåta lägenheten om hyresnämnden lämnar tillstånd till upplåtelsen. Tröskeln för hyresnämnden är ganska lågt ställd. Hyresnämnden kan endast neka tillståndet om du saknar skäl för upplåtelsen och det finns en befogad anledning att vägra samtycke (se 7:11 första stycket Bostadsrättslagen). Skäl som snarast hänför sig till hyresgästen kan vara godtagbara (Se Flodin, 7:11 Bostadsrättslag (1991:614) Karnov, 2022-07-30, (JUNO). I ditt fall har du ett skäl för upplåtelsen, nämligen att du behöver en kattvakt. Vad gäller begreppet befogad anledning att vägra samtycke, tar det sikte på hyresgästens personliga kvalifikationer som exempelvis om denne har en ”prick” i belastningsregistret. Dennes betalningsförmåga saknar dock betydelse då det är bostadsrättsinnehavarens skyldighet gentemot föreningen att svara för avgifterna. Detta innebär att bostadsrättsinnehavaren har en ganska stor frihet att upplåta sin lägenhet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare