FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/07/2023

Om en makes enskilda egendom ökat markant i värde, kommer egendomen fortfarande vara bara den makens vid en eventuell äktenskapsskillnad?

Jag undrar vad som händer vid en skilsmässa när det finns äktenskapsförord på huset, som alltså är enskild egendom som mannen äger. Han ägde huset redan när han träffade sin fru. Mannen har ständigt förbättrat och renoverat huset så värdet har stigit markant från det att hans numera fru flyttade in. Om de skulle skiljas, är huset fortfarande bara hans trots att värdet ökat markant? Eller måste han på något vis lösa ut henne för den delen som huset ökat i värde med?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det du skriver som att mannen ägt ett hus innan han träffade sin blivande fru. I samband med äktenskap gjordes huset till mannens enskilda egendom genom äktenskapsförord. Sedan dess har värdet på huset ökat på grund av renoveringar. Du undrar nu om huset vid äktenskapsskillnad (skilsmässa) fortfarande kommer att vara mannens fullt ut, trots att värdet ökat markant. Jag kommer i mitt svar att använda mig av regler i äktenskapsbalken (ÄktB).

Huset kommer vara mannens enskilda egendom oavsett värdet
Genom äktenskapsförord har huset som sagt gjorts till mannens enskilda egendom (jämför 7 kap. 2 § första stycket första punkten ÄktB, och 7 kap. 3 § första stycket ÄktB). Det innebär att huset som huvudregel inte kommer att ingå i bodelningen vid äktenskapsskillnad (jämför 10 kap. 1 § ÄktB). Därav kommer husets värde inte delas mellan makarna vid bodelningen (jämför 11 kap. 3 § ÄktB).

Med detta sagt är det alltså huset som sådant som gjorts till mannens enskilda egendom i äktenskapsförordet och inte värdet av huset vid en viss tidpunkt. Det ska alltså inte spela någon roll vilket värde huset har, utan det kommer vara undantaget från bodelningen i vilket fall som helst. Mannen ska inte behöva lösa ut frun på något sätt på grund av värdeökningen.

Om mannen använt stora delar giftorättsgods kan det se annorlunda ut
Om mannen använt stora delar av sitt giftorättsgods för att öka värdet på huset kan det dock vid bodelningen bli så att det använda giftorättsgodset ändå räknas med. Detta är fallet eftersom giftorättsgodset annars skulle ingått vid bodelningen, om mannen inte använt det för att öka värdet på sin enskilda egendom. Användandet av giftorättsgodset måste dock ha skett i en inte obetydlig omfattning, i förhållande till hur mycket giftorättsgods som finns i övrigt. Dessutom måste det skett utan fruns samtycke, samt inom tre år innan det att talan om äktenskapsskillnad väcktes (se 11 kap. 4 § första stycket ÄktB).

Utifrån det du skriver kan jag inte avgöra om detta är aktuellt i fallet du beskriver men det är bra att känna till att frun inte kommer att gå helt lottlös om det gått till på detta sätt, utan det använda giftorättsgodset kommer i så fall räknas med vid bodelningen.

Frun skulle kunna få överta huset om det är deras gemensamma bostad
Dessutom skulle det kunna finnas möjlighet för frun att vid äktenskapsskillnad få överta huset, trots att det är mannens enskilda egendom. Utifrån det du skriver utgår jag här från att huset i fallet du beskriver kommer att räknas som makarnas gemensamma bostad (se 7 kap. 4 § första stycket ÄktB).

Den make som har störst behov av att bo kvar i den gemensamma bostaden kan nämligen ha rätt att få den i avräkning på sin lott. Att den gemensamma bostaden gjorts till enskild egendom genom just äktenskapsförord hindrar inte den andre maken från att överta bostaden, så länge denne anses ha störst behov av den samt att övertagandet i övrigt anses skäligt (se 11 kap. 8 § första stycket ÄktB, jämte 7 kap. 2 § första stycket ÄktB).

Eventuellt skulle man vid skälighetsbedömningen i detta fall kunna argumentera för att ett övertagande inte är skäligt eftersom mannen ägt huset sedan innan frun kom in i bilden samt att han spenderat mycket pengar på omfattande renoveringar av huset. Det är dock värt att notera att möjligheten till övertagande av den gemensamma bostaden finns och skulle kunna vara ett alternativ att undersöka.

Sammanfattande kommentarer
Som framgått av mitt svar ovan är det huset som sådant som gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförordet och värdet på det vid vissa tidpunkter ska inte spela någon roll. Det är själva huset som kommer undantas från bodelningen. Detta är det viktigaste medskicket jag vill göra.

Huvudregeln är därmed alltså att huset som är enskild egendom ska vara mannens egna. Vissa andra bestämmelser möjliggör dock för frun att under vissa givna förutsättningar på sätt och vis "ta del av" värdeökningen på huset eller huset i sig.

Om mannen använt sitt giftorättsgods för att öka värdet på huset skulle det använda giftorättsgodset ändå kunna räknas med vid en eventuell bodelning. Det skulle även kunna vara möjligt för frun att få överta den gemensamma bostaden.

Det är svårt för mig att svara på vad som skulle kunna vara aktuellt i den specifika situation du beskriver utan att ha tillgång till fler omständigheter. Jag hoppas dock att du känner att du ändå fått svar på din fråga och att du kan använda mitt svar som vägledning. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare