Om en bil tillhör dödsbo på grund av registrering i bilregistret

Hej. Min moster har avlidit. Hon har 2 syskon i livet samt en avliden syster samt bror. Både min mor samt den avlidna systern har barn i livet. Min moster har en veteranbil skriven på sig men denna bil köptes i slutet på 50-talet av mina bägge morbröder, problemet är att det inte finns ngt kvitto eller dokumentation på detta köp. Bilen skrev på min nu avlidne moster pga av skattemässiga skäl tror jag . Vem ärver denna veteranbil av min moster?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Regler om arvsrätt finns i ärvdabalken (ÄB), se här. Din avlidne mosters barn är hennes bröstarvingar och ärver således all hennes kvarlåtenskap (då jag förutsätter att hon inte har en make som lever). Detta följer av regeln i ÄB 2 kap. 1 §, se här. Om den avlidne mostern även skulle ha barn som avlidit före henne, så träder deras eventuella barn in i deras ställe.

Om bilen står registrerad på din avlidne moster som ägare, och det inte heller finns några andra handlingar som styrker att det egentligen är någon annan som är faktisk ägare till bilen än din avlidne moster, kan det vara svårt att inte anse att bilen ska ingå i hennes kvarlåtenskap. Det skulle i så fall innebära att det är din avlidne mosters barn som ärver veteranbilen. Jag har dock svårt att ge ett mer konkret svar än så i just detta fall, jag rekommenderar därför att ta kontakt med en jurist specialiserad på familjerätt för ytterligare råd i detta ärende angående om bilen ska anses ingå i din avlidna mosters dödsbo eller inte.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare