Om en av två låntagare dör, vad händer med skulden?

Två systrar tar ett privatlån tillsammans. Den ena dör, vad händer med skulden? Tack på förhand!//Malin

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Vad som händer beror lite på hur lånet är upplagd. Ofta när det är flera låntagare så är de vad som kallas för "solidariskt ansvariga" för lånet. Det innebär att långivaren, t ex banken, kan kräva vilken som helst av långivarna på hela skulden om de vill.

Om låntagarna är solidariskt ansvariga för ett lån och den ena åläggs att betala hela lånet, så kan den som betalat kräva tillbaka pengar för den del som den andra egentligen skulle betala (kallas inom juridiken för regressrätt). Så om två personer är solidariskt ansvariga för ett lån, och den ena struntar i att betala, banken kräver den andra på hela skulden och denne betalar hela skulden. Då kan den kräva halva beloppet som betalats av den första systern. Sen kan det naturligtvis vara så att systern inte har varken pengar eller tillgångar som kan utmätas och den andra systern aldrig får igen sina pengar. Men rätten att kräva tillbaka pengarna från systern finns.

Om den ena av två solidariskt ansvariga för ett lån dör, så kommer den låntagare som fortfarande lever få betala hela skulden. Men denne har då regressrätt mot den avlidnes dödsbo. Ett dödsbos skulder ska betalas innan kvarlåtenskapen fördelas på arvingarna. Så då kan den andra systern få den avlidne systerns del av skulden via dödsboet. Saknas pengar i dödsboet och det försätts i konkurs får tyvärr den efterlevande betala hela skulden.

Om man, vilket är mer sällsynt, endast är personligt ansvarig för "sin del" av lånet, dvs halva lånet, då påverkas det inte av om en av två låntagare dör. Det blir dock även där den dödes dödsbo som får lösa skulden, om det inte finns en försäkring tecknad (sk låneskydd) som löser lånet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare