FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/09/2019

Om domen blivit undanröjd så ska uppgifter i belastningsregistret gallras

Jag blev felaktigt dömd för ett brott som inte finns! Domstolen dömde mig för förberedelse till skadegörelse men detta ändra domstolen dagen efter så jag blev frikänd. Kommer det ändå stå i mitt misstänkes register?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du menar om det kommer att stå i ditt belastningsregister, och svaret på din fråga är därmed nej. Eftersom om domen var så pass felaktig som du säger så är det fråga om en så kallad domvilla, vilket sannolikt innebär att domen har blivit undanröjd. Således ska även uppgifterna om dig i belastningsregistret (för den felaktigt utdömda domen) gallras omgående. Se 17 § Lag (1998:620) om belastningsregister.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare