Om dömd för misshandel, saklig grund för uppsägning?

Hej. Mitt ex har anmält mig för ringa misshandel. Och har även spelat in detta gräl på en ljudfil och det som händer är att jag puttar honom. Och det låter verkligen som jag ger honom en örfil. Och det är det han påstått att jag gjort.

Men blir jag då dömd för detta brott så hamnar jag ju i belastningsregistret och antagligen får jag då böter.

Nu undrar jag om jag kan förlora mitt jobb om jag blir dömd? Jobbar inom barnomsorgen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Huruvida du kommer förlora ditt jobb eller inte är upp till din arbetsgivare. Vad som krävs, om du har tillsvidareanställning, är att det föreligger saklig grund för uppsägning. Det är svårt att avgöra om en misshandeldom är grund för uppsägning, men det är inte helt omöjligt. Speciellt med tanke på att arbetar med barn.

Mikael JonassonRådgivare