Om att parkeringsskiva inte får flyttas fram och att kort förflyttning till annan p-ruta inte är en ny parkering

Hej.

Läste nånstans att det fanns ett avgörande från HD där det gällde att en parkeringsskiva inte får flyttas fram under pågående parkering samt att en kort flyttning till en annan p ruta inte är att räknas som ny parkering. Kan ni säga vilka/vilket målnummer det var?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Framflyttning av parkeringsskiva under pågående parkering har inte prövats i HD men är inte tillåtet. De officiella bestämmelserna för hur parkeringsskivan ska användas finns inte i någon lag men finns på kommunernas hemsidor och ska finnas på baksidan av varje parkeringsskiva. Där framgår det att parkeringsskivans inställning på fordonets ankomsttid inte får ändras under pågående parkering inom tidsbegränsningen.

Kort förflyttning till en annan p-ruta tar HD ställning till i NJA 1973 s. 714. Domstolen menade att en sådan kort flyttning, s.k. omparkering, inte är tillåten eftersom inte andra bilister har en verklig möjlighet att parkera på rutan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare