Om arbetsgivare ställer in möte, vad gäller då lönemässigt?

Hej!

Om arbetsgivare ställer in möte, vad gäller då lönemässigt?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet

Jag tolkar frågan som att du vill veta huruvida du har rätt till lön för ett möte som arbetsgivaren ställer in.

Skälet till att mötet blev inställt framgår inte av din fråga. Det kan förstås påverka svaret, men endast ifall mötet blev inställt därför att du inte stod till arbetsgivarens förfogande.

Du har rätt till lön enligt ert avtal, när du står till arbetsgivarens förfogande

Arbetstagarens mest grundläggande skyldighet är att utföra arbetet enligt avtalet och arbetsgivaren är då skyldig att betala enligt avtalet.

Om du är tillgänglig och står till arbetsgivarens förfogande har du rätt till lön enligt anställningsavtalet /kollektivavtalet.

I denna situation har arbetsgivaren inställt mötet. Om detta inte beror på att du vägrade arbete, har du rätt till lön enligt ert avtal.

Hur du kan gå vidare med din fråga

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga!

Om du har behov av ytterligare rådgivning, rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende. Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Geske Lovmand HvidRådgivare