FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/12/2015

Olovlig körning, vårdslöshet i trafik - straff och bevisfrågor

Hej,

Min mor och far var med i en bilolycka där dom kunde ha förlorat livet. Dom blev krockade bakifrån men av någon konstig anledning så är nu min mor misstänkt för olovlig körning samt för att ha vållat olyckan. Hon har inget körkort, kan inte köra bil. Det var min far som körde bilen, men hon är misstänkt pga att hon hittades sittandes på förarsäten när polis och räddningstjänst kom på plats.

Båda har förlorat minnet... Alltså dom minns inte hur dom blev krockade och ingenting om olyckan, bara några minnen när dom vaknade till efter olyckan.

Hur ska vi gå tillväga för att bevisa att hon är oskyldig?

Vilket straff kan hon få Om staten inte tror på henne?

Hon är 60 år och aldrig varit dömd för något.

Mannen från den andra bilen fick lindriga skador.

Hoppas på svar eftersom man är väldigt orolig och frustrerad.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det finns tyvärr ingenting som ni som anhöriga kan göra för att bevisa att er mor är oskyldig. Hon är pga att hon hittades i förarsätet och saknar körkort misstänkt för olovlig körning. Hon är även misstänkt för att ha vållat olyckan. Det inleds då en polisutredning, och när den är klar - om den inte redan är det - så kommer en åklagare besluta om det ska väckas åtal eller ej. Om åtal väcks så måste åklagaren bevisa att det var din mor som körde bilen, och åklagaren har objektivitetsplikt vilket gör att han är skyldig att ta hänsyn till saker som talar emot att din mamma körde.

Eftersom dina föräldrar tappat minnet efter olyckan kan de inte förklara varför din mamma hittades i förarsätet osv. Däremot skulle vittnen som känner din mot väl kunna berätta om att hon inte kör bil för att styrka påståendet om att hon inte körde. Men i slutänden kommer det att handla om vad som kan bevisas eller ej, och om åklagaren kan ställa det bortom rimligt tvivel att det var din mamma som körde och övertala rätten om det. Det är i brottmål åklagaren som har bevisbördan, dvs det är åklagaren som måste bevisa att det denne säger är sant och att det är fel det dina föräldrar påstår. Vi på Lawline kan tyvärr inte gissa hur en sådan bedömning utfaller.

Om din mamma döms för olovlig körning så är straffet böter, vilket framgår av lagen om straff för vissa trafikbrott 3 §. Om din mor skulle anses ha vållat olyckan är det främst en försäkringsteknisk fråga, men beroende på bedömning skulle vårdslöshet i trafik enligt 1 § lagen om straff för vissa trafikbrott kunna bli aktuellt. Straffet för vårdslöshet i trafik är dagsböter, om brottet är grovt är straffet fängelse högst två år. Det ska då vara grov oaktsamhet eller likgiltighet för andras liv och hälsa.

Att din mor som tidigare ostraffad skulle dömas till fängelse för grov vårdslöshet utefter det du berättar låter inte sannolikt, så om din mor döms för det hon är misstänkt för blir straffet sannolikt böter. Men för att din mor alls ska dömas måste som sagt åklagaren bevisa att det är ställt bortom rimligt tvivel att din mor körde bilen (olovlig körning) och/eller var vårdslös (vårdslöshet i trafik). Kan åklagaren inte det frias din mor och får inget straff.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare