FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/11/2017

Olovlig körning, påföljd

Hej! Om man åker fast för att köra bil utan körkort men hr ett kriminellt register av ett flertal olovliga körningar, drograttfyllor och rattfyllor men dom daterar till 2 år och längre tillbaks i tiden, vad kan då straffet bli? Personen i fråga har för några år sedan dömts till fotboja samt 6 månaders fängelse men personen fick vara 6 månader på behandlingshem. Senaste rättgång var 2 år och 3 månader sen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstått din fråga rätt så har alltså personen i detta fall kört utan körkort och då är alltså brottet som är relevant här, olovlig körning enligt 3 § trafikbrottslagen. Olovlig körning kan endast ge böter, grov olovlig körning kan dock ge fängelse i upp till 6 månader. Här har jag inte tillräckligt med information för att kunna fastställa om det rör sig om ett grovt brott eller inte men omständigheter som kan göra brottet grovt är exempelvis om det skett flertalet gånger, att man tidigare haft körkort som blivit återkallat o.s.v. så om personen haft körkort innan så talar mycket för att brottet anses vara grovt.

I detta fall vet jag inte om det finns några förmildrande eller försvårande omständigheter som avses i 29 kap 2-3 § Brottsbalken (BrB) vilket gör det svårt att säga exakt vad straffet kommer bli men jag utgår ifrån att inga av dessa finns. I Sverige finns en presumtion mot fängelse, d.v.s. att man i första hand ska döma till lindrigare straff än fängelse vilket regleras i 30 kap 4 § BrB. Det som i detta fall kan göra det möjligt med fängelse är att personen tidigare åkt dit för flertalet liknande brott. Detta ska dock bara beaktas om det rör sig om någorlunda "färska" brott (vanligtsvis inom 3 år). Nu vet jag inte exakt vad och när allt har skett men det är möjligt att det blir fängelse eftersom liknande brott har begåtts tidigare. Det kan dock inte bli fängelse i mer än 6 månader. Mest troliga påföljden är alltså antingen ett kortare fängelsestraff (beroende på när de tidigare brotten skett och om brottet anses som grovt) eller böter förenat med skyddstillsyn enligt 28 kap 1-2 § BrB.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare