FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/04/2018

Olovlig körning med trimmad mopedbil

Hej.

Jag har en mopedbil som efter ett tag började låta märkligt. Tog den då till verkstad o han konstaterade att de va något i variatorn som pajat. Någon sorts bricka snacka han om men jag misstänkte att han syftade på variator vikterna. Han sa ju att den kommer gå fortare o då sa jag "men sätter man inte i nya vikter då?" Nä det gör man inte sa han. Märkligt då jag sett att man kan köpa nya vikter på nätet.

Då undrar jag. Kan jag åka dit för trimmning samt olovlig körning om jag skulle bli stoppad i över 52kmh då den går i ca 64kmh enligt gps o 69kmh enligt mätaren i bilen? Trots att jag inte trimmat den utan bara lämnat in den för att den ska fixas. O gjort vad jag kunnat för att han på verkstan skulle återställa den till orginal skick. Jag menar jag kör ju som vanligt ända skillnaden är att den kan gå fortare än den enligt lag får. För är ju inte jag som trimmat eller mixtrat med den. Eller allt ansvar faller på mig oavsett?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som kör en mopedbil som modifierats och når högre hastigheter än den föreskrivna maxhastigheten för fordonet och det utfärdade förarbeviset gör sig skyldig till olovlig körning (3 § lagen om straff för vissa trafikbrott).

Kör du mopedbilen som når en högre hastighet än vad som är tillåtet för den så kan du alltså göra dig skyldig till olovlig körning, och det spelar då ingen roll om det är du eller någon annan som har trimmat mopedbilen. Det behöver inte heller spela någon roll huruvida du rent faktiskt kör i en högre hastighet än vad som är föreskrivet, i och med att mopedbilen efter trimningen inte längre är att räkna som en mopedbil och du har då inte behörighet att framföra fordonet.

Blir man dömd för olovlig körning efter att ha kört en trimmad moped (eller mopedbil) kan man komma att få en spärrtid utfärdad för att få ett körkortstillstånd enligt 3 kap. 9 § körkortslagen.

Mitt tips är att du hör av dig till verkstaden och påtalar att de i och med sin reparation modifierade mopedbilen på ett sätt som gör att den nu går att framföra i en otillåten hastighet och att du därmed inte har behörighet att framföra fordonet. Förhoppningsvis går verkstaden med på att avhjälpa felet.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Har du någon ytterligare fundering är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline.

Med vänliga hälsningar

O HRådgivare