FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/06/2022

Olovlig körning - indraget B-körkort?

Hej! Jag har haft B-körkort i ca 20 år. Kort så har jag en månad kvar till uppkörning för A-kort. Jag körde dumt nog min hoj säg max en km för att flytta på den innan killen kom bara för att jag tänkte att jag skulle underlätta för honom, det var första och sista gången jag gjorde det… Vi skulle åka gemensamt ut på min hoj till bana och öva då han inte kan vara min handledare än. Körde absolut inte fort och enl konstens alla regler. Blev stoppad utav polisen ( vet dock inte varför då dem inte hade ”anledning” ) där jag såklart erkände vad jag gjort och varför. Fick behålla hojen om jag lovade att inte köra själv mer vilket jag absolut inte gjorde. Att det blir böter är jag införstådd med men kan dem dra in mitt körkortstillstånd eller to m mitt B-körkort? Jag är helt ostraffad och en paragraf 1 men den dagen använde jag inte mitt sunda förnuft:-( Ska bli kontaktad den 7/7 utan transportstyrelsen tror jag men minns inte och har uppkörning den 11/7, jag vill verkligen inte gå miste om detta som jag kämpat med och önskat fixa i 20 år nu bara för att jag är korkad.. Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om Transportstyrelsen kan dra in ditt körkortstillstånd och B-körkort på grund av att du kört en hoj som du inte hade behörighet att köra, samt att du undrar hur detta kan påverka dina möjligheter att få ett A-kort. I mitt svar kommer jag att utgå från detta och tillämpa lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.

Olovlig körning?

Den som uppsåtligen (avsiktligen) kör ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning enligt till böter. I din fråga framgår det att du berättat för polisen att du kört hojen utan rätt behörighet, vilket innebär att påföljden troligen blir böter som du också nämnde i frågan. Vidare, finns det inget helt klart svar om Transportstyrelsen kommer att dra in ditt B-körkort eller inte. Transportstyrelsen kan dra in ditt B-körkort i samband med den olovliga körningen då de ser allvarligt på olovlig körning generellt, se här. Däremot, har en domstol ändrat praxis i ett antal fall på grund av att man ansåg att en varning var tillräckligt som påföljd. Sammantaget, kommer Transportstyrelsen troligen att ge dig en varning eller dra in ditt B-körkort. Om Transportstyrelsen drar in ditt B-körkort innebär detta troligen att du inte kommer att kunna genomföra din uppkörning för A-körkort. Tyvärr finns det inget klart svar i förväg, utan det är Transportstyrelsen som kommer att göra en helhetsbedömning av alla omständigheter och ge dig ett beslut.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare