FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/02/2016

Olovlig körning eller grov olovlig körning?

En bekant är misstänkt för att ha kört MC när B-körkortet varit omhändertaget av polis. Den bekante har aldrig haft MC-behörighet. Blir straffet grov olovlig körning eller olovlig körning om den bekante skulle bli dömd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet olovlig körning finns i lagen om straff för vissa trafikbrott (TBL).

I 3 § TBL stadgas att den som uppsåtligen för ett körkortspliktigt fordon, vilket en MC är, utan att vara berättigad att föra fordonet, vilket din bekant inte var, döms för olovlig körning. Om personen som gör detta tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det annars att se som grovt kan personen dömas för grov olovlig körning.

Att din bekanta hade fått indraget B-körkort skulle kunna påverka bedömningen av om brottet är att anse som grov olovlig körning men det är inte säkert. Det beror helt på omständigheterna runt omkring och tillslut är det domstolen som gör en bedömning, om det skulle bli en rättegång. Som så mycket annat inom juridiken så ”beror det på”. Jag kan därför, tyvärr, inte svara på om din bekanta kommer dömas för olovlig körning eller grov olovlig körning, om personen skulle bli dömd.

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare