FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/08/2018

Olovlig körning dagen innan uppkörning?

Hej!

Om man får böter för olovlig körning dagen innan uppkörning och sedan klarar uppkörningen, får man köra bil då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Så länge påföljden endast stannat vid böter och så länge du inte fått någon information om indraget körkortstillstånd/indraget körkort är det inte några problem att köra bil. Mitt råd till dig är ändock att kontakta Transportstyrelsen. Risken finns nämligen att ditt körkort blir återkallat med anledning av att du inte längre anses lämpad för ett körkort. Hur denna bedömning kommer att göras kan jag dessvärre inte uttala mig om. Denna bedömning görs från fall till fall och är helt beroende av omständigheterna i ditt specifika fall.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars får du gärna höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare