FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/01/2018

Olovlig körning

Hej! Vad skulle konsekvensen bli om en person med automatkörkort kör en växlad bil och fastnar i en poliskontroll.

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 3§ i lagen om straff för vissa trafikbrott framgår det att den som olovligen framfört ett fordon som är körkortspliktigt och personen saknar ett sådant körkort, döms till olovlig körning. Detta innebär att en person som har körkort för automatbilar, men inte för bilar med manuell växel, döms för olovlig körning när hen kör det senare nämnda fordonet. Följden av detta blir oftast dagsböter i enlighet med 25 kapitlet 1§ i brottsbalken. Antalet dagsböter kan variera mellan 30 och 150 stycken beroende på personens ekonomiska ställning.

Vidare kan den olovliga körningen, om den anses som grov, resultera i att personen döms till fängelse i högst 6 månader enligt förstnämnda paragraf. Om brottet anses som grovt, bedöms i det specifika fallet.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om inte får du gärna lämna en kommentar på din fråga, så ska jag utveckla eller förtydliga mitt svar.

Med vänlig hälsning,

Samuel LindbladRådgivare