FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/12/2017

Olovlig körning

Min blivande svärson har köpt en bil. Han hade uppkörning och kuggades. Han har uppkörning till våren, men kör bilen till och från jobbet ändå. Han är nu anonymt anmäld till polisen för olovlig körning. Vad tror ni kommer hända, när/han åker dit på det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att köra bil utan körkort är en brottslig handling som benämns som olovlig körning, vilket du hittar i 3 § i lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Denna anger att om någon uppsåtligen för körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Om personen tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det annars att anse som grovt, kan personen dömas till fängelse i högst sex månader.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Maria MakdesiRådgivare