FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/03/2017

Olovlig körning

Hej. Jag blev tagen för olovlig körning av EU moppe för typ 10 år sedan och fick böter. Om jag nu skulle köra tung motorcykel utan körkort och bli tagen i en kontroll, är min förra olovliga körning preskriberad, och jag får böter igen eller kommer mitt körkort bli indraget?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt brottsbalken (BrB) kan återfall beaktas på olika sätt. Det blir i första hand fråga om ett skärpt påföljdsval enligt BrB 30 kap. 4 §. Om återfallet inte beaktas vid valet av påföljd, kommer det att beaktas vid straffmätningen enligt BrB 29 kap. 4 §. Vid denna bedömning ska särskilt beaktas vilken omfattning den tidigare brottsligheten haft, vilken tid som förflutit mellan brotten samt om den tidigare och den nya brottsligheten är likartade. Med tanke på hur lång tid som gått och att det inte rör sig om ett speciellt grovt brott så skulle ditt tidigare brott troligtvis inte tillmätas någon större betydelse även om det nya brottet är likartat det tidigare.

Har en person B-körkort men inte A och kör motorcykel är påföljden vanligen dagsböter. Viktigt att tänka på är att alla olovliga körningar hamnar hos Transportstyrelsen, som gör en utredning om körkortsingripande. Transportstyrelsen kan besluta om varning eller körkortsåterkallelse. När en person har B-behörighet och kör en motorcykel är det sannolika körkortsingripandet varning, även om Transportstyrelsen föreslår körkortsåterkallelse av samtliga behörigheter i samband med olovlig körning.

Det inte med säkerhet säga exakt vad utfallet skulle bli i scenariet du beskriver, mycket beror på omständigheterna i fallet. Jag hoppas i alla fall att det här gav dig svar på dina frågor.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare