Olovlig identitetsanvändning - Vad gäller?

Hej, sitter i en BRF styrelse som ledamot. Vi diskuterade höjningar av månadsavgiften och då valde majoriteten som inte ville ha höjningar att avgå. När jag skulle uppdatera bolagsverkets ledamöter fick jag en röd flagga om att 2 ledamöter var för lite enligt våra stadgar som säger minst 3 ledamöter. Därav kunde jag inte ta bort samtliga utan skickade in en ändringsanmälan som jag sedan skulle komplettera med en rättelse i blankett 914. Nu hävdar ledamoten som tillfälliigt blev kvar tills den manuaella blanketten blivit handlagd att jag gjort mig skyldig till olovlig identitetsanvändning. Den ledamoten som olyckligt blev kvar pga systeminställningarna togs inom 2 dagar bort. Hon har inte lidit någon skada och jag har inte haft något annat uppsåt än att uppdatera bolagsverkets register. Nu undrar jag om jag behöver anlita en advokat för detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är brottsbalken (BrB).

Allmänna hållpunkter

Inledningsvis behöver följande framhållas. Enligt 1 kap. 2 § 1 st. BrB gäller att en gärning ska, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen (avsiktligen). Det måste alltså röra sig om ett medvetet handlande från gärningspersonens (din) sida i syfte att uttryckligen föröva brottet olovlig identitetsanvändning mot den aktuella ledamoten. Detta innebär i klartext att du måste ha befunnit dig i ett medvetet tillstånd avseende ovanstående. Dock utesluter inte handlingar i överilning eller i affekt att uppsåt kan föreligga, men reflexmässiga sådana betraktas i regel aldrig som uppsåtliga.

Uppsåtet ska täcka samtliga rekvisit, alltså uppfylla samtliga krav, i det aktuella straffbudet och i det här fallet i bestämmelsen som reglerar brottet olovlig identitetsanvändning, se 4 kap. 6 b § BrB (se nedan). I praktiken betyder ovanstående att gärningspersonen (du) behöver ha förstått (åtminstone haft s.k. likgiltighetsuppsåt till) att dennes (ditt) handlande motsvarade brottsbeskrivningen och närmare bestämt lagtexten gällande olovlig identitetsanvändning. Utan att det ska bli alltför många teknikaliteter kan i vart fall och så här långt sägas att det finns flertalet omständigheter som med styrka talar för att du inte hade något uppsåt överhuvudtaget.

Olovlig identitetsanvändning - Vad gäller?

Den här delen framstår nästan överflödig att behandla eftersom erforderligt uppsåt saknas, vilket som sagt inte sällan är ett krav för att en gärning ska vara brottslig. Men för ordningens skull kan ändå följande anföras.

I 4 kap. 6 b § BrB sägs att den som genom att olovligen använda en annan persons identitetsuppgifter utger sig för att vara honom eller henne och därigenom ger upphov till skada eller olägenhet för honom eller henne, döms för olovlig identitetsanvändning till böter eller fängelse i högst två år.

Ditt agerande måste täcka samtliga rekvisit (krav) i bestämmelsen ovan. Olovlighetsrekvisitet utesluter, av förklarliga skäl, straffansvar vid lämnat samtycke från den vars identitetsuppgifter är föremål för användning. Med identitetsuppgifter avses för övrigt uppgifter som vanligtvis används för att identifiera eller peka ut en viss levande fysisk person. Utöver namn och person- eller samordningsnummer kan det handla om födelsetid, e-postadress, fotografi, alias m.m., se prop. 2015/16:150 s. 28 f.

Något samtycke har förvisso inte förelegat, men du har ju inte, i vart fall inte såvitt jag kan

bedöma, använt uppgifterna på det sätt som avses i lagtexten. Däri sägs att det ska handla om en gärning i vilken du ”utger dig för att vara honom eller henne”. Detta innebär att det ska ha funnits en risk för att du vilseledde tredje man (och i det här fallet Bolagsverket) om att identitetsuppgifterna användes av dess rättmätige ägare. Ett klassiskt exempel är när någon olovligen använder en annan persons identitetsuppgifter för att begå ett förmögenhetsbrott. Men inget av detta är det ju fråga om här. Därutöver torde skaderekvisitet knappast vara uppfyllt.

I och för sig behövs ingen konstaterbar skada för att gärningen ska vara brottslig. Det räcker enligt lagtexten att gärningspersonens handlande har gett upphov till ”olägenhet”. Med det sistnämnda menas obehag eller nackdel, vilket även kan ta manifesteras på andra sätt än risk för ekonomisk skada. Men det olovliga användandet måste fortfarande ha gett upphov till ett påtagligt obehag och/eller en kännbar nackdel, något som också torde kunna avfärdas i ditt fall, se prop. 2015/16:150 s. 30.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Sammanfattningsvis och mot bakgrund av ovanstående är min uppfattning att du inte torde ha gjort dig skyldig till brottet olovlig identitetsanvändning. När det sedan gäller din faktiska (och enda) fråga kan sägas att så länge du inte har blivit polisanmäld finns det av uppenbara skäl ingen anledning att anlita ett ombud. Däremot ska du naturligtvis begära en offentlig försvarare eller anlita en privat sådan för det fall en förundersökning skulle inledas och detta alldeles oavsett min bedömning ovan.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger den här typen av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare