Olovlig avverkning av samägd skogsfastighet

Vi är tre syskon som äger en skogsfastighet, två av oss upptäcker att den tredje har avverkat skog och sålt den utan att vi har blivit tillfrågade, pengarna för skogen har behållits av det tredje syskonet. Är det tillåtet att göra så? Och hur kan vi i så fall gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Att avverka skog på en samägd skogsfastighet utan samtliga delägares samtycker är normalt sett inte tillåtet. Enligt 2 § samäganderättslagen krävs nämligen samtliga delägares samtycke för att förfoga över den samägda egendomen eller vidta åtgärder i egendomens förvaltning. Det enda undantaget mot kravet på att inhämta samtycke gäller åtgärder som är nödvändiga och brådskande, när någon delägare är ur stånd att delta. Om det var nödvändigt att avverka skogen och ni exempelvis var bortresta och inte kontaktbara, är det tänkbart att er syster hade rätt att genomföra avverkningen utan att först inhämta samtycke. I mitt svar utgår jag dock från att så inte var fallet.

Oavsett om avverkningen var lovlig eller olovlig har dock er syster inte rätt att behålla hela inkomsten av avverkningen. Avkastning av samägd egendom ska nämligen delas lika mellan delägarna, förutsatt att ni äger fastigheten till lika stora andelar. Jag rekommenderar att ni kontaktar er syster och begär att hon lämnar över era andelar av avkastningen. Om hon vägrar, kan ni ansöka om stämning hos tingsrätten och yrka att rätten förpliktar henne att lämna över era andelar.

Om avverkningen var olovlig, vilket den sannolikt var, kan ni alternativt kräva skadestånd för den värdeminskning som har skett på fastigheten till följd av avverkningen. Om ni tror att värdeminskningen på fastigheten är större än inkomsterna av avverkningen, rekommenderar jag att ni låter värdera fastigheten för att räkna ut värdeminskningen. Därefter kan ni kontakta er syster och kräva skadestånd motsvarande värdeminskningen på era andelar i fastigheten. Om hon vägrar, kan ni även i detta fall ansöka om stämning hos tingsrätten.

Tänk dock på att det är mycket svårare att bevisa värdeminskningens exakta storlek och att en utdragen rättsprocess kan bli mycket dyr för båda parterna. Om ni känner er osäkra, rekommenderar jag att ni endast begär era andelar av inkomsterna från avverkningen. Ifall ni trots allt vill gå vidare med att begära skadestånd, rekommenderar jag att ni tar hjälp av en jurist med erfarenhet av fastighetstvister.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Jonatan SundqvistRådgivare