Olovlig avlyssning i gemensam bostad

Hej! Mitt x och jag separerade för 4 månader sedan, vi delar nu på vår hyresrätt där vi har vår dotter. Vi väntar på att byta bort till två lägenheter. Jag har nu hittar en kamera som han har installerat utan mitt medvetande som har filmar och spelat in ljudupptagningar på mig som direkt är kopplat till hans mobil via en app på mobilen! Spelat in mig varje kväll jag varit där och spelat in när jag pratat i telefon m.m jag har beslagtagit kameran som har ett simkort. Otroligt obehagligt och han är inte frisk. Vad kan jag anmäla honom för?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den situation du beskriver skulle kunna falla in under brottsbalkens 4 kap 6a § om kränkande fotografering. Paragrafen tar framförallt sikte på bildupptagning i privata situationer i hemmet, men eftersom det även förekommit ljudinspelning kan 4 kap 9a § BrB om olovlig avlyssning komma att aktualiseras. Straffbestämmelser aktualiseras redan i förberedelsestadiet.

Den rättsliga bedömningen om hur detta skulle kvalificeras görs av förundersökningsledaren. Men min rekommendation är att du tar kontakt med polisen för att upprätta en anmälan, fängelse finns i straffskalan för samtliga brott.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare