Olika kontantinsats vid sambos bostadsköp

Hej!

Min flickvän och jag håller på att kolla på ny bostad. För tillfället bor vi i hennes lägenhet men vi vill ha en lägenhet som vi kan kalla vår. Hennes lägenhet har ett marknadsvärde på cirka 5 miljoner kronor och vi vill inför den nya bostaden låna cirka 2 miljoner extra. Det lånet ska endast stå på mig. Vad innebär detta för hennes del och hur bör vi som sambos med olika procentandelar av insatsen agera? Vilka avtal bör skrivas och ska panträtt med i någon aspekt? Vad får det dessutom för påverkan på vår kontantinsats?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Enligt Sambolagen (SamboL) så är sambos gemensamma bostad samboegendom om den inköpts för gemensamt bruk och inte är enskild egendom enligt gåva eller arv (3 och 5 §§). Det spelar alltså juridiskt ingen roll vem som betalat för bostaden, utan om den är gemensam bostad och inköpts för gemensamt bruk är den samboegendom. Efter informationen i din fråga blir alltså er nya bostad samboegendom enligt lagen.

När samboförhållandet upphör ska samboegendomen bodelas (8 §) om ni inte avtalat bort hela eller delar av sambolagen (9 §). Först görs en andelsberäkning i samboegendomen (12 §) och den sk skuldtäckningen. Skuldtäckningen innebär att från värdet av vardera delen av samboegendomen får skulder kopplade till den egendomen avräknas. Det ev överskottet läggs sedan samman (14 §). Skulle det vara så att skulderna överstiger värdet blir det noll, du behöver som sambo alltså inte betala din sambos ev skulder. När överskottsvärdet för samboegendomen lagts samman delas detta på hälften mellan sambona (14 §).

Som du ser är reglerna inte alls gjorda för fall där man gått in med olika kontantinsats, står ojämnt på lånen eller liknande men samtidigt äger halva bostaden. Sambolagen är dispositiv och man kan avtala att den inte ska gälla (sk samboavtal). Detta är en bra ide att göra om man inte vill att det ska ske en likadelning.

Vad gäller att ni går in med olika mycket kontantinsats så kan detta lösas på ett flertal sätt,ett sätt är genom att ni har olika ägarandel i bostaden utefter hur mycket ni lagt in. Detta kräver att ni även vtalar bort sambolagen för att undvika likadelning. Ett annat alternativ är att ni äger halva bostaden var, men att det finns ett skuldbrev mellan er, där din sambon har en fordran på dig för mellanskillnaden mellan vad hon lagt in och vad du lagt in. Detta är de två vanligaste alternativen, men vad som passar just er situation är svårt att svara på här. Jag rekommenderar att ni går igenom er situation, och hur ni vill att utfallet ska bli vid en eventuell separation, med en verksam jurist. Denne kan även hjälpa er att upprätta de avtal, skuldbrev eller liknande som krävs.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare