Olagligt för vuxen att ge minderårig sugmärken?

Får en 18 åring göra sugmärken på en 14 åring?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Att kyssa, ge sugmärken till, eller helt enkelt vara tillsammans med en 14-åring är inte olagligt i sig.

Dock är fallet att samlag eller sexuella handlingar är att anse som våldtäkt mot barn eftersom personen är under 15 år. Det är olagligt oavsett samtycke och kan leda till fängelse i lägst 3 år och högst 6 år enligt 6 kap 4 § brottsbalken. Det kan även anses vara sexuellt utnyttjande av barn enligt 6 kap 4 § om det är att anse som mindre grovt.

Vidare kan det även bli fråga om sexuellt ofredande mot barn enligt 6 kap 10 § brottsbalken ifall man sexuellt berör ett barn under 15 eller förmår barnet att företa eller medverka i en handling med sexuell innebörd.

Att stämma träff för att möta någon under 15 år för någon av dessa handlingar, samt andra som föreskrivs i 6 kap 6 & 8 §§ är också olagligt och utgör brottet kontakt för att träffa ett barn i sexuellt syfte enligt 6 kap 10a § brottsbalken.

Dock är det viktigt att komma ihåg att kyssen/sugmärket i sig måste göras med samtycke eftersom det annars kan bli tal om sexuellt ofredande eller ofredande enligt 6 kap 10 § 2 stycket brottsbalken eller 4 kap 7 § brottsbalken.

Sammanfattning:

Att kyssas eller ge sugmärken kan utgöra brott om det görs utan samtycke, annars är det i sig inte olagligt dock kan andra sexuella handlingar utgöra allvarliga brott.

Hoppas detta var ett tillräckligt svar på din fråga.

//Mvh

Linus NilssonRådgivare