Olagligt att spela in samtal i smyg?

Får jag spela in samtal i min bostad när jag får besök och besökarna inte vet om det?

Får jag spela in samtal i min bostad när hemtjänsten kommer och besöker min far, och jag är inte hemma ( min far och jag bor tillsammans)?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I enlighet med 4 kap. 9 a § brottsbalken är det olagligt att spela in ljud från samtal där man själv inte deltar. I så fall gör man sig skyldig till brottet olovlig avlyssning.

För att svara på din fråga är det därav tillåtet att du spelar in samtal med dina besökare, förutsatt att du själv deltar i de samtalen. Du får dock inte spela in samtal som äger rum hemma hos dig när du själv inte är hemma.

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare