Olagligt att spela in ett privat samtal?

<p>Hej! Jag undrar om det är lagligt att en person spelar in ett samtal på sin mobiltelefon mellan två personer i ett rum. Utan den andra personens vetskap eller samtycke. Om inte vad kan vi isåfall göra åt saken? Den personen har även skickat inspelningarna ( 3 st) till en annan person som vi inte känner. Det är privat samtal det gäller.

Lawline svarar

<p>Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!</p><p><b>Är det brottsligt att spela in ett samtal?</b></p><p>Den regel som blir tillämplig här är "olovlig avlyssning" enligt <a href="https://lagen.nu/1962:700#K4P9aS1">Brottsbalken 4 kap 9a §.</a> Här sägs det att det kan vara brottsligt att spela in ett samtal mellan två personer i ett rum. Det är<b> </b>ett<b> </b>brott att spela in ett samtal ifall personen som spelar in inte har deltagit i samtalet eller fått ett samtycke. Straffet är böter eller fängelse upp till två år. </p><p>I ditt fall beskriver du att det inte funnits ett samtycke. Dock vet jag inte om du menar att personen som spelat in även deltagit i samtalet. I sådant fall kan inte ett brott aktualiseras eftersom att det inte finns något som antyder att det är brottsligt ifall personen som spelar in även själv deltar i samtalet. </p><p><b>Spridandet av inspelningen</b></p><p>Du beskriver att personen har spridit inspelningarna till tre personer. Här kan jag inte göra en välgrundad bedömning då jag inte har tillräcklig information i frågan att tillgå. Det kan dock finnas andra brott som skulle kunna aktualiseras ifall inspelningen avser särskild känslig information. Exempelvis hade förtal kunnat aktualiseras ifall inspelningen innehåller information som kan peka ut personerna i inspelningen som brottsliga, förkastliga i sitt levnadssätt eller annan information som kan komma att skada personerna ifall det sprids, <a href="https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1">(Brottsbalken 5 kap 1 §).</a> Det finns ingen lag som direkt hindrar spridning av inspelade samtal utöver detta. </p><p><b>Sammanfattningsvis </b>har personen som spelat in er begått "olovlig avlyssning" ifall hen inte deltagit i samtalet eller har spelat in utan ert samtycke, <a href="https://lagen.nu/1962:700#K4P9aS1">Brottsbalken 4 kap 9a§.</a> Om detta överensstämmer med din situation, bör du polisanmäla detta. </p><p>Vad gäller spridandet av inspelningen kan detta också vara brottsligt ifall inspelningen innehållit särskilt känslig information som kan komma att skada er karaktär <a href="https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1">(Brottsbalken 5 kap 1 §).</a> Förtalsbrott är ett målsägandebrott vilket innebär att du själv måste väcka talan om förtal för att en rättegång ska påbörjas. Detta kan dock vara en svår process och rättegångskostnaderna kan bli höga. </p><p> Ifall du behöver mer rådgivning kan du även kontakta oss på Lawline via telefon för vidare information och hjälp om hur du går vidare i den aktuella situationen. Du når oss på 08 - 533 300 04 mellan 10:00-16:00 på vardagar. </p>Hoppas att du har fått svar på din fråga!<p>Med vänlig hälsning,</p>

Ceda ImranovaRådgivare