Olagligt att spamma?

Hej, är det olagligt att spamma ett forum?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om det är lagligt med spamming beror mycket på innehållet i uttalanden. Är det så att uttalanden görs som är brottsliga så gör detta att spammingen blir brottsligt. Men att spamma någon kan vara brottsligt oavsett vad det är som uttrycks. Är det så att ett mycket stort antal meddelanden skickas till en person med avsikt att dessa ska vara störande så finns det en risk för att handlingen utgör brottet ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken. För att en handling ska utgöra brottet ofredande så förutsätts det att gärningsmannen vet att de upprepade meddelandena uppfattas som störande.

Sedan 2005 har det i Sverige blivit förbjudet med spam till privatpersoner. Om man som privatperson blivit utsatt för spam så kan man anmäla detta hos Konsumentverket, dessvärre är det väldigt få ärenden om spamming som överhuvudtaget behandlas av Konsumentverket.

Avslutningsvis så kan spamming vara olagligt oavsett innehåll om det riktas mot en särskild person.

Om du har fler frågor så är du varmt välkommen att återvända till oss på Lawline.

Vänligen,

Sonja NajimRådgivare