Olagligt att skicka e-post till fd elev?

Hejsan.

Det är så att jag befinner mej i en obekväm sits.

Det är så att jag skrev ett mejl till en av mina före detta elever som jag hade på högstadiet för att kolla hur det för hen i ämnet jag undervisade i.

Några veckor senare meddelade rektorn att skolan polisanmält detta.

Mejlet jag skrev innehöll endast en förklaring till varför jag beslutat att säga upp mig från att undervisa i ämnet samt frågan till eleven hur det gick för hen i ämnet.

Varken syftet med eller innehållet i mejlet var någon sorts intimt närmande till eleven i fråga.

Min fråga är, skulle ett sådant mejl kunna anses som någon sorts potentiell brottshandling enligt lagen som skulle kunna leda till saker och ting som t.ex. ett kontaktförbud?

Jag är orolig för detta då det skulle innebära en anmärkning i belastningsregtret vilket skulle stänga många yrkesdörrar.

Tack så mycket på förhand för er vägledning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Jag kan lugna dig med att säga att du enligt min bedömning inte begått någon brottslig handling. Även om det kan anses olämplig att ha e-mailkorrespondensens med en f.d. högstadieelev är det inte brottsligt om du endast har hört av dig på det sätt du beskriver. För att besvara din fråga ska jag dock utreda några möjliga brott som skulle kunna aktualiseras.

Oönskad kontakt kan utgöra ofredande (4 kap. 7 § brottsbalk). Oavsett om din kontakt med eleven var önskad eller inte krävs det att kontakten är "ihärdig", t. ex att den skett ett stort antal gånger efter att man blivit informerad om att den inte välkomnas. Rimligen krävs det mindre kontakt för att utgöra ofredande med tanke på att det rör sig om en yngre person och ni varit i beroendeställning till varandra, men att du skickat ett mail utgör inte ofredande.

Du skriver att du hade eleven på högstadiet. Även om jag inte vet hur gammal eleven är idag så finns det ett brott som heter grooming (6 kap 10 § a brottsbalk) som innebär att man stämmer träff eller föreslår en träff med en individ under 15 år med syfte att begå gärning som skulle innebär en t. ex våldtäkt med barn eller sexuellt utnyttjande av barn. Nu vet jag inte hur gammal eleven är idag men om du inte föreslagit någon sådan träff eller insinuerat någon sådan träff har du inte heller här begått något brott.

Har saker och ting gått till som du beskrivit dem så har du inte begått något brott och behöver inte oroa dig för kontaktförbud eller anmärkningar i brottsregistret.

Lawline RådgivareRådgivare