FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/07/2018

Olagligt att öppna sopor och sortera "rätt"?

Vår bostadsrättsförening har anställt en person som bor i vår bostadsrättsförening som ska sköta soprummen. Dvs. se till att det ser snyggt ut (ta upp skräp från golv, sopa golv etc.)

Problemet är att hen öppnar sopor och sorterar om någon sorterat fel. Detta känns väldigt kränkande. Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställt din fråga till Lawline!

Nej, jag har svårt att se att denne personen skulle göra något olagligt. Snarare medverkar denne person till att ingen i Brf:en gör något olagligt, då det t. ex av avfallsförordningen framgår att man är skyldig att källsortera sopor.

Lawline RådgivareRådgivare