Olagligt att öppna annans post

Om jag skulle vilja anmäla en tidigare privat hyresvärd för att ha olovligt kastat min post och även öppnat den.

Det handlar om rättegångs papper där jag satt som målsägande.

Jag hyrde ett rum i en lägenhet hos en familj i några månader, innan jag blev tvungen att flytta på grund av att jag blev attackerad av en av de jag hyrde rummet av. Bor nu på en tillgänglig adress och har även adressändrat men har fått reda på att samma person som attackerade mig även har slängt och öppnat min post.

Hur går jag tillväga om jag vill anmäla denne?

Mvh Robert.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att öppna annans post utan lov är brottsligt enligt 4 kap. 8 § brottsbalken, man gör sig då skyldig till brytande av posthemlighet och straffskalan för brottet är böter eller fängelse i upp till 2 år. Det kan alternativt anses vara intrång i förvar enligt 4 kap. 9 § brottsbalken (samma straffskala), som är subsidiärt till 4 kap. 8 §. Detta eftersom att 4 kap. 8 § endast gäller fall där meddelandet är ”under befordran”, alltså innan det lämnats i brevlådan. Om någon olovligen bryter annans förseglade brev efter att det lämnats i mottagarens brevlåda så ska det klassas som intrång i förvar.

Även själva handlingen att kasta posten utan lov är i sig brottsligt och kan klassas som egenmäktigt förfarande 8 kap. 8 § brottsbalken alternativt olovligt förfogande, 10 kap. 4 § brottsbalken, beroende på vem som kan anses ha besittning över posten när den hamnat i brevlådan, om ni hade en gemensam brevlåda så hade ni antagligen sambesittning över posten medan du bodde där och i sådant fall bör det klassas som olovligt förfogande.

Om du vill anmäla ett brott så kan du kontakta polisen genom att ringa 114 14 eller gå direkt till närmsta polisstation där du bor.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare